Science fiction & jultomten

Jag ser ett samband mellan dessa science fiction-filmer som ständigt kommer ut i nya massleveranser, vissa mer lyckade än andra. Människor ser och vissa, de som är född i den tekniska halvan, dvs. dom flesta, tänker "shit vad dåligt gjort, det där är så jävla tekkniskt omöjligt, han kan inte flyga genom luften. Hans massa jämfört med luftmotståndet och radien upphöjt i 8 delat på 0,3 och pi bevisara att det inte går." Sen finns det en del av oss, en del som ser lite längre än tal och tekniska möjligheter. Sen har vi jultomten. Barn tror , de tror att det finns en man som bor på nordpoolen under hela året och som bara bygger julklappar till snälla barn som han sedan levererar ut till alla barn på hela jorden under en kväll med sina flygande renar. Jag antar dom flesta har läst den texten om "varför tomten inte finns", där nån liten datanörd har suttit och räknat ut att det är tekniskt omöjligt för honom att hinna med och att det skulle göra så att han måste besöka ett barn var 0,0003:e sekund osv. Tänk om någon skulle berätta det där för ett barn. Barnet skulle bara titta dumt på dig och säga något i stil med "Jag vet att tomten finns, jag bara vet." På samma sätt som barnet bara vet att tomten finns, på samma sätt finns det oss människor som bara vet att Jesus gick på vatten, eller att det finns människor som kan flyga, hela sig själv eller kan läsa andras tankar. Människor som tror på Aliens, på spöken eller Gud. Eller vanliga människor som helt enkelt bara tror att det finns super-datorer på NASA eller Area51 som kan knäcka en vanlig persons krypterade hårddisk.

Allt jag säger är, låt barnen tro på tomten för fan. 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0